§3

Komentář § 3

Rozdělení zbraní a střeliva

K odst. 1

Rozdělení zbraní do kategorií podle míry, jakou by mohly ohrožovat bezpečnost, je provedeno v souladu se směrnicí Rady Evropských společenství č. 91/477/EHS ze dne 18. června 1991, o kontrole nabývání a držení zbraní (dále jen „směrnice Rady ES č. 91/477/EHS“). Pokud jde o střelivo, jde o směrnici Rady Evropských společenství č. 93/15/EHS ze dne 5. dubna 1993 o harmonizaci předpisů o uvádění do oběhu a dozoru nad výbušninami pro civilní použití (dále jen „směrnice Rady ES č. 93/15/EHS“).

Nejen všechny střelné zbraně, střelivo a vojenská munice, ale i některé důležité doplňky střelných zbraní jsou rozděleny do 4 kategorií. Oproti předchozí právní úpravě nově vznikla kategorie zbraní podléhajících povolení, což je jedna ze základních zněn.

Jednotlivé kategorie zbraní jsou vymezeny druhově podle konstrukčních odlišností, jejich účinku a u historických zbraní rokem výroby. Zákonodárce provedl oproti předchozí právní úpravě přesuny některých dle jeho názoru méně nebezpečných zbraní z přísnější kategorie do kategorie méně přísné. Podrobně je tato problematika rozebrána v komentáři k jednotlivým kategoriím – viz komentář k příloze.

K odst. 2

Jako zbraně se zařazují do kategorií i jejich hlavní části, kterými jsou hlaveň, vložná hlaveň, vložná nábojová komora, rám, válec revolveru, pouzdro závěru nebo tělo a závěr. Tato definice hlavních částí zbraně koresponduje s čl. 1 písm. b) směrnice 91/477 EHS.

K odst. 3

Nově založená kompetence rozhodování o zařazení typu zbraně do příslušné kategorie byla svěřena Českému úřadu pro zkoušení zbraní a střeliva (ČÚZZS). Tento úřad je zřízen zákonem č. 156/2000 Sb., o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů, jako správní úřad s podřízeností Ministerstvu průmyslu a obchodu. Tato skutečnost není zcela v souladu se zákonem č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, podle kterého je oblast zbraní a střeliva svěřena do výlučné kompetence Ministerstva vnitra. Jistou polemiku vyvolal i názor některých právních expertů týkající se samotné ústavnosti této kompetence, neboť zařazení zbraní do jednotlivých kategorií vyplývá přímo ze zákona a výklad práva přísluší v této věci pouze soudu. Podmínkou pro výkon této kompetence jsou pochybnosti o zařazení konkrétního typu zbraně do příslušné kategorie.

Pochybnosti vznikají zpravidla při uvádění zbraně, střeliva anebo doplňku zbraně na civilní trh v České republice v rámci výroby anebo dovozu. Sporná je situace, kdy pochybnosti má podnikatel v oboru zbraní a střeliva a nemá je příslušný správní orgán Policie ČR. V pochybnostech může být i vlastník zbraně při její první registraci u příslušného útvaru policie. U pracovníků příslušného správního orgánu Policie ČR se předpokládá podání návrhu na zařazení do příslušné kategorie jen zcela výjimečně, neboť podobně jako např. ve stavebním řízení se předpokládá u úředních osob příslušného útvaru policie jejich odborná erudice v oblasti. Pokud pochybnosti jsou na straně účastníka řízení (skutečné nebo účelové, motivované snahou vyhnout se zaplacení tohoto odborného úkonu ČÚZZS), má právo požádat o zařazení do kategorie sám. Požadovat, aby návrh vždy podal státní orgán, je nedůvodné. Správní řád v § 57 odst. 1 stanoví, že správní orgán má dát podnět k zahájení řízení tehdy, jestliže vydání rozhodnutí závisí na řešení otázky, již nepřísluší správnímu orgánu rozhodnout a o které nebylo dosud pravomocně rozhodnuto. Správní orgán policie je orgánem oprávněným rozhodnout, proto požadavek, aby podal podnět tehdy, jestliže pochybnosti má účastník řízení, nemá oporu v zákoně. Taková praxe by byla v rozporu s § 3 odst. 3 zákona o zbraních, přinesla by neodůvodněné výdaje pro stát a mohla by být po právu považována za nesprávný úřední postup. Ten, kdo má pochybnosti, také hradí náklady spojené s touto odbornou činností ČÚZZS ve výši podle přílohy č. 4 vyhlášky č. 335/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 156/2000 Sb. Jde o exces z obecné působnosti správního řádu podle § 1 odst. 2 správního řádu, kdy účastník řízení namísto odvolání nebo použití jiného opravného prostředku podle správního řádu dá podnět k zařazení Českému úřadu pro zkoušení zbraní a střeliva, a pokud tento orgán rozhodne odlišně, orgán státní správy v oboru zbraní a střeliva, který zbraň zařadil do příslušné kategorie, použije postupu podle § 95 správního řádu a své rozhodnutí v přezkumném řízení zruší. Důvodem této zvláštní úpravy je to, že předmětem posouzení jsou otázky vysoce odborné a technické, o nichž jiné státní orgány nemají dostatek znalostí a musely by rozhodovat na základě znaleckých posudků. Platí zde ustanovení § 57 správního řádu o vázanosti rozhodnutím jiného orgánu.

Typem zbraně se rozumí konkrétní druh zbraně, značka výrobce, vzor nebo model zbraně a ráž zbraně. Podrobnosti postupu Českého úřadu pro zkoušení zbraní a střeliva při zařazování typu zbraně nebo střeliva do příslušné kategorie upravuje vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 369/2002 Sb.

Na proces Českého úřadu pro zkoušení zbraní a střeliva při vydání rozhodnutí o zařazení zbraně, střeliva nebo doplňku zbraně platí jinak správní řád, a to podle § 1 odst. 2 správního řádu. Výsledkem řízení u tohoto úřadu je tedy rozhodnutí, proti kterému lze podávat řádné i mimořádné opravné prostředky podle tohoto zákona. Rozhodnutí, které je v právní moci, musí příslušný útvar policie respektovat a je jím při zařazování zbraní, střeliva nebo doplňků zbraně do příslušné kategorie vázán. Žádná jiná osvědčení, potvrzení či jiné dokumenty vydané podle jiných právních předpisů (např. certifikát o homologaci zbraně, certifikát typové kontroly střeliva vydané podle zákona č. 156/2000 Sb., apod.) zařazení do příslušné kategorie neurčují.

Judikatura:

Žalobce (podnikatel v oboru zbraní a střeliva) jako držitel zbrojní licence si musí být vědom jakých kategorií, resp. jaké zbraně do kterých kategorií patří. Má-li pochybnost, je namístě jeho povinností, pakliže se o kategorii určité zbraně nedozvěděl už od výrobce této zbraně, aby předložil tuto zbraň sám k ověření příslušnému úřadu podle citovaného předpisu, (ČÚZZS) a do té doby se zdržel nakládání, resp. prodeje takové zbraně.
(MS Praha 10 Ca 225/2005-51)

Předpisy Evropských společenství:

Směrnice Rady 91/477/EHS o kontrole nabývání a držení zbraní ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/51/ES